A képzés célja az egészségügyi szakterületen, az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszainak évfolyamain, az iskolai rendszerű, valamint az iskolarendszeren kívüli szakiskolai, szakközépiskolai oktatásban, továbbá az Országos Képzési Jegyzékben meghatározott szakképzésekben az elméleti és elméletigényes szakmai tantárgyak tanítására, az iskola pedagógiai feladatainak végzésére, az egészségügyi szakoktatás pedagógiai kutatási, tervezési, fejlesztési feladatok ellátására, valamint a felnőttképzésben az egészségügyi irányultságú nevelési és oktatási feladatai ellátására képes tanárok képzése, továbbá a tanulmányaik doktori képzésben való folytatására történő felkészítés.
A meghirdetett képzési formák: Nappali és levelező tagozat
A mesterképzésbe való felvétel feltételei:
Motivációs levél és önéletrajz
A tanári (2 félév (egészségügyi tanár)), a tanári (3 félév (egészségügyi tanár)), a tanári (4 félév (egészségügyi tanár)) mesterképzési szakra jelentkezőknek egy 3-5 oldalas kibővített szakmai önéletrajzot és motivációs levelet kell csatolni a jelentkezéshez.
Oklevél megfelelősége
2 félév – 60 kredit:
A tanári [2 félév [egészségügyi tanár]] mesterképzés nappali/levelező munkarendre azok jelentkezhetnek, akik az orvos- és egészségtudomány képzési terület szerinti nem tanári mesterfokozattal rendelkeznek. A belépés előzményeként elfogadott szakok kizárólag a felsőoktatásért felelős miniszter által közleményben közzétett, az orvos- és egészségtudomány képzési terület megfelelő szakirányú mesterképzési, illetve osztatlan szakok, valamint az e szakok előzményeként az 1993. évi felsőoktatási törvény szerint megfeleltethető egyetemi szintű szakok.
A belépés előzményeként elfogadott szakok: kiterjesztett hatáskörű ápoló, szakvédőnő, egészségpszichológia, egészségügyi menedzser, egészségügyi szociális munka, fizioterápia, klinikai laboratóriumi kutató, komplex rehabilitáció, népegészségügyi, radiográfia, táplálkozástudományi mesterszakok; általános orvos, fogorvos, gyógyszerész osztatlan mesterszakok.
Feltétenül tanulmányozza át az aktuális tanárképzésről szóló minisztériumi közleményt(pdf) is! Elérhető a felvi.hu oldalon a tanárképzés/szakmai tanárképzés fül alatt.
3 félév – 90 kredit:
A tanári [3 félév [egészségügyi tanár]] mesterképzés nappali/levelező munkarendre azok jelentkezhetnek, akik az orvos- és egészségtudomány képzési területnek megfelelő szakirányú alapképzési szakok, valamint az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti főiskolai szintű szakok valamelyikén szerzett oklevéllel rendelkeznek.
A belépés előzményeként elfogadott szakok: ápolás és betegellátás alapszak ápoló, dietetikus, ergoterapeuta, gyógytornász-fizioterapeuta, mentőtiszt, szülésznő, hang-, beszéd- és nyelésterapeuta szakirány egyike vagy az egészségügyi gondozás és prevenció alapszak védőnő, népegészségügyi ellenőr, dentálhigiénikus szakirány egyike, vagy az orvosi diagnosztikai analitikus, továbbá a 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet szerinti ápolás és betegellátás, egészségügyi gondozás és prevenció, orvosi laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus alapképzési szakok.
Előzetesen megszerzett szakképző intézményi munkatapasztalat (50 hónap) elismerése esetén a tanulmányi idő a hivatalos képzési időnél 1 félévvel rövidebb lesz, a megszerzendő kreditek száma pedig 30-cal csökken.
Feltétenül tanulmányozza át az aktuális tanárképzésről szóló minisztériumi közleményt(pdf) is! Elérhető a felvi.hu oldalon a tanárképzés/szakmai tanárképzés fül alatt.
4 félév – 120 kredit:
A tanári [4 félév [egészségügyi tanár]] mesterképzés nappali/levelező munkarendre azok jelentkezhetnek, akik tanári, vagy főiskolai egészségügyi szakoktatói oklevéllel rendelkeznek.
Feltétenül tanulmányozza át az aktuális tanárképzésről szóló minisztériumi közleményt(pdf) is! Elérhető a felvi.hu oldalon a tanárképzés fül alatt.
Ajánlott szakirodalom:
Szontagh Pál (2020): Pedagógusjelöltek hivatás- és pályamotivációja, kutatás a képzés különböző állomásain.
letölthető: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/2243/3155
Veroszta Zsuzsanna (2015): Pályakép és szelekció a pedagóguspálya választásában.
In. Education 2015/ 24. évf. 1. sz. pp. 47-62.
letölthető: http://epa.oszk.hu/01500/01551/00071/pdf/EPA01551_ecucatio_2015_1_047-0…
Ösztöndíjprogramok, szakmai gyakorlat:
- Tanulmányi ösztöndíj (előző félévi ösztöndíjátlaguk alapján kerül megállapításra) nappali tagozaton.
- Kiemelt tanulmányi ösztöndíj (pályázat alapján, kiemelkedő szakmai, tudományos munkáért adható támogatás).
- Szakmai utak, gyakorlatok támogatása (kari döntés alapján a szakmai utak, gyakorlatok támogatására adható).
- Szakmai gyakorlati ösztöndíj (pályázat alapján, a legfeljebb féléves összefüggő szakmai gyakorlatot nem a képzés székhelyén teljesítő hallgatók számára adható juttatás).
- Nemzeti felsőoktatási ösztöndíj ("korábban Köztársasági ösztöndíj") (a kiemelkedő szakmai, tudományos teljesítményért járó ösztöndíj, melyet az oktatási és kulturális miniszter által adományoz, egyetemi javaslat alapján) nappali tagozaton.
- Tehetséggondozási ösztöndíj (a kiemelkedő szakmai és tudományos tevékenységet nyújtó hallgatók kerülhetnek a programba, a programtanács döntése alapján ösztöndíjban is részesülnek).
- Mesterképzési szakmai ösztöndíj (a mesterképzés első évfolyamára felvett hallgatók által megpályázható ösztöndíj).
- Rendszeres, vagy egyszeri szociális ösztöndíj, melyek kérelem alapján adható juttatások.
A Debreceni Egyetem gyakorlóiskolái
- Debreceni Egyetem Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája, Debrecen
Térségünk egészségügyi szakközépiskolái
- Dienes László Görögkatolikus Gimnázium és Technikum, Debrecen
- Miskolci Egyetem Ferenczi Sándor Egészségügyi Technikum, Miskolc
- Zay Anna Egészségügyi Technikum és Kollégium, Nyíregyháza
Intézeti kapcsolattartó:
Rusinné Prof. Dr. Fedor Anita, egyetemi tanár
42/598-246
fedor.anita@etk.unideb.hu