- Szerezhető fokozat: oklevél
- Szerezhető szakképzettség: iskolai szociális munkás
- Képzési idő: 2 félév
- Megszerezhető kreditek száma: 60 kredit
- Szakfelelős: Dr. habil Móré Marianna
Kiknek ajánljuk?
A képzést a társadalomtudomány vagy a bölcsészettudomány területén szerzett bármely alap /BA, BSc/ vagy mesterszakos /MA, MSc/ oklevéllel rendelkező érdeklődők számára ajánljuk. A gyermekjólét, gyermekvédelem és az iskolai szociális munkát végző személyek dolgozhatnak az iskolákban vagy a területi feladatokat ellátó szociális, köznevelési intézményekben. A szakmai programot teljes hazai és nemzetközi kitekintéssel szervezzük, a beiskolázás is széleskörű lehet.
Képzési cél
Az iskolai szociális munka szakirányú továbbképzési szak elvégzésével a szakember speciális szakértelmet nyer a családi rendszerek, a közösségek és az iskolai rendszerek megértéséhez, az egymásra ható folyamatok elemzéséhez, valamint a diákok, családjaik és az iskola hatékony működését támogató szolgáltatások szervezésében, megvalósításában. A képzésben résztvevők a szociális munka és a gyermekvédelmi feladatok integrálásával hozzájáruljanak az iskolában a gyermekek igényeihez igazodó egységes szemlélet kialakításához.
Az átadott tudás gyakorlati hasznosítására fókuszáló kurzusok során a hallgató elsajátítja a rendszer-személetet, megismeri a pedagógia, a pszichológia és a szociális munka azon elméleteit, melyekre jól alapozhatóak az iskolai szociális munkás tevékenységei. A képzés magába foglalja az problémák kezelésének megközelítéseit, módszereit – úgymint kockázatértékelés, prevenció és beavatkozás, iskolai- és családkonzultáció, együttműködés-fejlesztés, konfliktus- és agressziókezelés –, kiterjesztve azok alkalmazását az interkulturális szituációkra is. Megfelelő eszközök alkalmazásával képes maximalizálni a fejlődést lehetővé tevő erőforrásokat, különös tekintettel az anyagi és humánerőforrásokra, valamint az érintettek motivációjára.
Iskolai szociális munkásként tevékenykedve a végzett szakember képes enyhíteni, illetve elhárítani a szegénység és kirekesztettség eredményeként létrejövő tanulási akadályokat, képes orvosolni az iskolai erőszakot. A veszélyeztetett családokkal és a velük együttműködő szolgáltatásokkal és szakemberekkel való munkája során képes csökkenteni az iskolakerülés és a lemorzsolódás kockázatát. Részt vesz a felzárkóztatást, problémamegoldást, hátránykompenzációt célzó iskolai és iskolán kívüli programok tervezésében, szervezésében és megvalósításában. Képes kompetensen részt vállalni a családon belüli erőszak eseteinek feltárásában, kezelésében. Képes együttműködni a tanárokkal, szülőkkel, egyéb iskolai és iskolán kívüli szakemberekkel annak érdekében, hogy az összehangolt beavatkozások növeljék a diákok iskolai sikerességét, fejlesszék szociális és tanulási képességét.
A képzés tantervi hálója
Tantárgy neve | Összes kreditje |
I. félév Kredit/óraszám/köv |
II. félév Kredit/óraszám/köv |
---|---|---|---|
Alapozó tárgyak | 13 | ||
Iskolai szociális munka és pedagógia | 5 | 5/12/k | |
A globalizáció szociológiája | 4 | 4/10/gyj | |
Köznevelés rendszere | 4 | 4/10/k | |
Szakmai törzsanyag | 36 | ||
Pedagógiai pszichológia | 4 | 4/10/k | |
Fejlődéslélektan | 4 | 4/10/k | |
Gyermekjólét és gyermekvédelem | 8 | 8/20/k | |
Gyermekszegénység | 4 | 4/10/gyj | |
Cigány gyermekek az iskolában | 4 | 4/10/gyj | |
Iskolai agresszió kezelése | 4 | 4/10/gyj | |
Iskolai szociális munka módszertana | 8 | 2/5/gyj | 6/15/gyj |
Választható tantárgyak amelyekből 6 kreditet kell teljesíteni | 6 | ||
Kommunikáció | 3 | 3/8/gyj | |
Iskolai teljesítmény mérése/kutatásmódszertan az iskolában | 3 | 3/8/gyj | |
Inkluziv nevelés | 3 | 3/8/gyj | |
Iskolai projekttervezés | 3 | 3/8/gyj | |
Szakdolgozat | 5 | 5 konz./gyj | |
Mintatanterv | 60 |
A résztvevők teljesítményét értékelő rendszer
A Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján történik az értékelés, mely a NEPTUN rendszerben kerül rögzítésre, illetve a hallgató számára elektronikus leckekönyvként is funkcionál. A megadott kereteken belül a gyakorlatközpontú képzésnek megfelelően az elemző, fejlesztő, problémamegoldó képességet értékeljük.
Szakdolgozat
Értékelése ötfokozatú érdemjeggyel történik.
Záróvizsga
A záróvizsgára bocsátás feltétele:
- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése
- a tantervben előírt kreditpontok megszerzése
- a szakdolgozat elkészítése és határidőre való benyújtása
A záróvizsga részei
- szakdolgozat védése
- komplex szóbeli tétel kifejtése
A záróvizsga eredménye az alábbi érdemjegyek átlagából képezhető le
- szakdolgozat érdemjegye
- szakdolgozat védésének érdemjegye
- komplex szóbeli felelet érdemjegye
A képzés előtt, korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámíthatóak a Validációs Szabályzatnak megfelelően, mely részletesen kitér az előzetes tanulmányok és munkatapasztalatok beszámításának feltételeire.
Letölthető dokumentumok
- Konzultációs beosztás